The New Birth of Venus

I gymnasiet gjorde jag denna tavla för ett projekt i skolan. Själva Venus i mitten har jag själv målat, men resterande småbilder är utklipp från veckotidningar.


Blomrankorna gjorde jag för att bilden i första hand ska vara vacker att se på, men att man vid en närmare titt hittar små budskap.

Självklart är all konst öppen för tolkningar, men min tanke med tavlan var att Venus symboliserar ett förflutet kvinnoideal med bleka, kurviga, naturliga kvinnor som förebilder.

De olika kropssdelarna, nålen och sprutan som finns intill Venus symboliserar dagens massproducerade skönhetsideal och anspelar på skönhetsoperationer för att se ut som kända förebilder eller "som alla andra".

Bland blommorna gömmer sig också olika tabletter och piller som också driver med dagens tillgjorda skönhetsideal.

Denna finns nu hemma i vår hall och är min personliga favorit bland mina tavlor.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Guud vad fin Sissi! Gillar tanken med den också :)

2010-10-15 @ 17:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0